2015-11-11

Pressmeddelande 2015-11-11

Rutab AB genomför organisationsförändring samt rekryterar Affärsområdeschef Industri

Sedan 2009 har Rutabs organisation och marknadsbearbetning förändrats väsentligt för att möta marknadens krav på ett optimalt sätt. Försäljningsorganisationen övergick i ett första steg från en produktcentrerad uppdelning till en kundcentrerad medan inrättandet av Affärsområden (Installation och Industri) kort därefter skedde för att tydliggöra ett ansvar för en komplett värdekedja från leverantör/produktion och interna processer till kund.
I samband med förvärvet av AB Novum 2012 stärktes även support/innesälj-funktionen betydligt, en del av organisationen där betydande investeringar skett sedan dess.

Rutab är idag i en situation då de interna och externa förutsättningarna för en fortsatt stark utveckling på marknaden är mycket goda. I detta skede väljer Rutab nu att genomföra ytterligare en förändring och förstärkning av organisationen i syfte att möta marknadens behov på bästa sätt. Förändringarna sker från och med 1 januari 2016:

• Frank Robertsson, idag Affärsområdeschef Installation, tillträder rollen som Verkställande Direktör.
  • Sonny Mirborn, idag Verkställande Direktör, tar över som styrelsens ordförande.
  • Tobias Asp, idag Affärsområdeschef Industri, tillträder rollen som Affärsutvecklingschef och Vice Verkställande Direktör.
  • Johan Schalin, tidigare Divisionschef Telekom på Elektroskandia, tillträder rollen som Affärsområdeschef Industri. Johan har tidigare arbetat som KAM & Affärsutvecklare samt Inköpschef på Elektroskandia och har även bland annat erfarenhet från Ericsson och Fläkt Woods.
  • Tomas Lindqvist, idag distriktsansvarig Väst Installation, tillträder rollen som Försäljningschef Installation
  • Rolf Englund, idag IT-ansvarig, tillträder rollen som ansvarig för operativ och finansiell analys.
  • Catarina Ekenstierna, idag CFO, tillträder utöver sitt CFO-ansvar även rollen som Personalchef.

Vid frågor kontakta Sonny Mirborn, Verkställande Direktör Rutab AB, på +46-706 39 50 92 eller sonny.mirborn@rutab.se

Rutab är Sveriges ledande leverantör av förskruvningar, genomföringar, maskinkabel och skyddsslang för kabel med kontor och produktion i Nässjö samt kontor i Stockholm, Helsingborg Sundsvall och Billingstad, Norge. Rutab marknadsför ett brett sortiment av elektrotekniskt materiel och komponenter för Automationsteknik och kan erbjuda ett antal unika, patenterade produkter som skapar mervärde för installatörer och OEM/industri.